×
سامانه جامع دانشگاه
سامانه پست الکترونیک
سامانه کتابخانه
سامانه آموزش مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ریاست
EN RU

ارسال‌های جدید

برگزاری وبینار بزرگداشت شاعر و عارف نامدار ایرانی- ترکمن، مختومقلی فراغی

1400/03/02

این مراسم به همت دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گنبدکاووس در روز یکشنبه 2 خرداد ماه 1400 برگزار گردید.

در ابتدای برنامه دکتر ابوالفضل طهماسبی، ریاست دانشگاه گنبد کاووس ضمن عرض خیر مقدم، از میهمانان، مدعوین و همکاران حاضر در جلسه و کلیه عزیزانی که به صورت مجازی این مراسم را مشاهده می‌کنند تشکر نمود. 

ایشان با توجه به مصادف شدن این مراسم با سالروز آزادسازی خرمشهر، سوم خرداد ماه، این روز را که مظهر مقاومت و ایثار است را گرامی داشت. 

دکتر طهماسبی در ادامه بیان داشت: اردیبهشت 1400 مصادف با 288 اُمین سالروز تولد شاعر و عارف نامدار ایرانی - ترکمن، مختومقلی فراغی است و از آنجایی که یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی است به همت همکاران عزیزمان در واحد معاونت فرهنگی و اجتماعی و دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، این مراسم تدارک دیده شده است تا بتوانیم یاد و خاطره این شاعر بزرگ را گرامی بداریم. البته در سال‌های گذشته نیز داشگاه گنبد کاووس مراسم‌های مختلفی در خصوص گرامیداشت این شاعر بزرگ ایرانی - ترکمن برگزار نموده است. 

ریاست دانشگاه افزود: همانطور که استحضار دارید تمام جوامع جهان و جامعه ما بیش از هر زمانی احتیاج به شخصیت‌هایی دارند که در جهت وحدت قدم بردارند و با اندیشه‌های خود به صلح‌جویی و برادری در بین اقوام مختلف کمک کنند. به همین منظور با بررسی اشعار مختومقلی فراغی به نتیجه میرسیم که این شاعر بزرگ در زمان حیات خود با اشعار مختلف باعث وحدت و برادری در جوامع بوده است.  با توجه به این نکات وظیفه جامعه دانشگاهی در تبیین اندیشه‌های این شاعر بزرگ دوچندان است تا بتواند رسالت‌های خود در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی درخصوص این شاعر بزرگ را به انجام برساند. 

در ادامه دکتر یعقوب رحیمی، دارای مدرک دکتری تخصصی زبان و ادبیات ترکمن، از دانشگاه آنکارا درباره عرفان و زندگی این شاعر بزرگ صحبت نمود. 

در این مراسم پیام صوتی دکتر امانقلیچ شادمهر، نماینده مردم شریف شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، پخش شد و ایشان در این پیام ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، از اندیشه‌ها و افکار شاعر بزرگ، مختومقلی فراغی صحبت نمود و از استفاده و تاثیر پذیری از کتب دینی و به ویژه قرآن کریم در اشعار این  شاعر بزرگ سخن گفت. 

ایشان از محققین و اندیشمندان خواست تا در زمینه اشعار مختومقلی فراغی بررسی و کارهای علمی انجام دهند تا بتوان اسرار پنهان آن را  کشف و به جامعه معرفی نمود. 

در ادامه دکتر حسین محمدی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی دانشگاه گنبدکاووس به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم در خصوص مدح و جایگاه شاعران در کشور به ایراد سخنرانی پرداخت، ایشان نقش و جایگاه شاعران را در عصر و زمان خود بسیار مهم دانست. 

سخنران دیگر این مراسم جناب آقای دکتر عبدالرحیم نیازی ساعی، محقق و پژوهشگر دیوان مختومقلی فراغی بود، ایشان اشعار این شاعر بزرگ را از منظر ریاضیات و آیات قرآن مورد بررسی قرار داده و درخصوص آن صحبت نمود. 

در پایان جلسه دکتر مسعود احمدی موسی آباد، ریاست دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی دانشگاه گنبدکاووس، ضمن عرض خسته نباشید و خداقوت به میهمانان و مدعوین حاضر در جلسه از سخنرانان و برگزارکنندگان برنامه تقدیر و تشکر ویژه نمود و از حمایت‌های ریاست و معاونین محترم دانشگاه به پاس برگزاری این برنامه قدارنی کرد. 

لازم به ذکر است در این برنامه کلیپ‌هایی از مراسم‌های گرامیداشت شاعر بزرگ ایرانی - ترکمن که در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ در دانشگاه گنبد کاووس برگزار شده بود پخش شد.