×
سامانه جامع دانشگاه
سامانه پست الکترونیک
سامانه کتابخانه
سامانه آموزش مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ریاست
EN RU

ارسال‌های جدید

به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار گردید

1402/10/02

جلسه هم اندیشی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در سالن اندیشه دانشگاه گنبدکاووس با حضور ائمه محترم جمعه تشیع و اهل تسنن ، طلاب حوزه های اهل تشیع و اهل تسنن و همچین اعضای هیات علمی دانشگاه گنبد کاووس برگزار گردید .

به مناسبت روز  وحدت حوزه و دانشگاه برگزار گردید

جلسه هم اندیشی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در سالن اندیشه دانشگاه گنبدکاووس با حضور ائمه محترم جمعه تشیع و اهل تسنن ، طلاب حوزه های اهل تشیع و اهل تسنن و همچین اعضای هیات علمی دانشگاه گنبد کاووس برگزار گردید .

 در این نشست ابتدا دکتر جعفریان ضمن گرامیداشت این روز به فرمایشات علامه حسن زاده  اشاره نمود و گفت : برخلاف دیدگاه مغرضان، وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها امری غیر ممکن نیست، بلکه اساسآ ریشه در سنت علمی و پیشینه تاریخی در دین اسلام دارد. اگر امروزه برخی حوزویان به حضور در دانشگاهها و فراگیری علوم دانشگاهی جدید علاقه مند هستند، به آن دلیل است که پیش از این نیز بسیاری از علوم دانشگاهی امروزی بخشهای مهمی از درسها و بحثهای گذشته حوزه های علوم دینی را در بر میگرفته است .

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رجبی نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت : بی تردید، وحدت حوزه و دانشگاه جزو مهم ترین و کلیدی ترین اهداف حضرت امام خمینی رحمه الله بوده است. ایشان افزودند : دانشگاهیان، با فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روحیه زهد و تقوا در میان دانشگاه ها می توانند در راه ایجاد محیطی آماده که به تربیت متخصصان همت می گمارد، تلاش کنند .

درادامه حاج آخوندکمال الدین غراوی  مدرس حوزه علمیه اهل سنت به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد وحدت حوزه و دانشگاه اشاره نموده و گفت :  باید مجموعه از این دو نهاد تشکیل گردد که وظیفه و رسالت اصلی آن جهاد تبیین باشد . ایشان همچنین اساس اصلی دیدن داری را در دانستن معنا نموده و از برگزاری این جلسات ابراز امیدواری نمودند .

حاج آخوند شهاب الدین خوجملی مدرس حوزه علمیه اهل سنت نگین شهر نیز نمود اصلی وحدت را در خود اشخاص توصیف نموده و بر جایگاه معونیت در پیشرفت های علمی تاکید نمودند و اظهار داشتند: این بستر هم اکنون در حوزه فراهم بوده و همگان و بخصوص دانشگاهیان میتوانند از این ظرفیت استفاده نمایند .

در پایان حجت الاسلام والمسلمین ترابی امام جمعه شهرستان گنبدکاووس ضمن تشکر از برگزاری این جلسه به جمع بندی موارد و مباحث مطروحه پرداخته و فرمودند :  حوزه و دانشگاه با توجه به رسالتی که بر دوش دارند، به منزله دو بال علم و فرهنگ کشور هستند که نبود هر یک می تواند موجب ناکارآمدی نسبی دیگری شود؛ چرا که حوزه و دانشگاه مکمّل یکدیگرند؛ بدین معنا که کارکرد هر کدام می تواند به افزایش توان مندی دیگری بینجامد. ایشان افزودند : یکی از نتایج وحدت حوزه و دانشگاه، تلاش و همدلی آنها در راه مبارزه با تهاجم فرهنگی است. این تهاجم که به صورت نامحسوس و بی سروصدا روی می دهد، نیازمند هم یاری اندیشمندان و نخبگان است تا با بررسی جنبه ها و ریشه های آن، نسخه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن را به جامعه عرضه کنند.

 همچنین در این دیدار برخی مباحث و گفتگو ها از طرف طلاب اهل تشیع و اهل تسنن و اعضای هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس مطرح  گردید .