×
سامانه جامع دانشگاه
سامانه پست الکترونیک
سامانه کتابخانه
سامانه آموزش مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ریاست
EN RU

ارسال‌های جدید

برگزاری همایش بزرگداشت شاعر و عارف ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی با حضور سفیر ترکمنستان در دانشگاه گنبدکاووس

1402/02/28

این همایش که به میزبانی دانشگاه گنبدکاووس برگزار شده بود، با قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید. در ابتدا مهندس دهرویه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس ضمن تاکید بر اجرای هر ساله این همایش در سالروز تولد شاعر نامدار ایرانی، مختومقلی فراغی، استان گلستان را نماد واقعی از وحدت اسلامی و شهرستان گنبدکاووس را مینیاتوری از حضور این اقوام خوانده و همچنین بیان نمودند که 25 قوم در استان گلستان زندگی می‌کنند که سال‌ها است با صلح و وحدت در غم و شادی با یکدیگر زندگی می‌نمایند.


 

این همایش که به میزبانی دانشگاه گنبدکاووس برگزار شده بود،   با قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید. در ابتدا مهندس دهرویه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس ضمن تاکید بر اجرای هر ساله این همایش در سالروز تولد شاعر نامدار ایرانی، مختومقلی فراغی، استان گلستان را نماد واقعی از وحدت اسلامی و شهرستان گنبدکاووس را مینیاتوری از حضور این اقوام خوانده و همچنین بیان نمودند که 25 قوم در استان گلستان زندگی می‌کنند که سال‌ها است با صلح و وحدت  در غم و شادی با یکدیگر زندگی می‌نمایند.  ایشان به سابقه وحدت در کشور اشاره نموده و این وحدت را برگرفته از قرآن مجید و سیره پیامبران عظیم الشان دانسته است.  فرماندار محترم در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در حفظ وحدت اسلامی اشاره نمودن و اظهار داشتند توجه به مفاخر اسلامی می‌تواند یکی از عوامل جلوگیری از نفوذ دشمن در بین مسلمانان باشد. ایشان همچنین  به قدمت اشعار این شاعر نامی اشاره نمودند که سرشار از پند، نصحیت  و درس می‌باشد.

در ادامه همایش،   حجت الاسلام والمسلمین ترابی امام جمعه شهرستان گنبدکاووس نیز ضمن عرض خدا قوت و خیر مقدم به میهمانان اظهار داشتند : ما امت بزرگ و ریشه‌داری هستیم .ایشان ضمن اشاره به  حضور پر شور تمامی اقشار جامعه بعد از سه قرن در مراسم گرامیداشت عارف و شاعر ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی فرمودند   ریشه های وحدت ما به‌وسیله هنر و سروده‌های بزرگان تثبیت می‌گردد.

در این همایش آقای احمد قربان اف، سفیر محترم ترکمنستان نیز  ضمن ارج نهادن به جایگاه و اهمیت گرامی‌داشت این روز (مختومقلی فراغی)   با اشاره به اهمیت جایگاه فردوسی و حافظ  در شعر و ادبیات فارسی به جایگاه و مقام مختومقلی فراغی اشاره نمودند و از ایشان به عنوان پدر موثر زبان ترکمن یاد نمودند.  سفیر ترکمنستان در ادامه ضمن اشاره به شعار همبستگی و وحدت فرمودند  ما از این شعار فراتر رفته و از آن به برادری و خویشاوندی یاد می‌نماییم و این ارزش را همگان بایستی ضمن حفظ ارج نهیم.  

 در این همایش امانقلیچ شادمهر نماینده محترم مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن فرخنده بودن حضور سفیر محترم ترکمسنتان در این برنامه اظهار نمودند   مختومقلی فراغی از این نظر به عنوان شاعر و عارف بزرگ ترکمن مورد توجه قرار  گرفته است که ایشان علاوه بر سرآمدی در تمامی سبک‌های ادبی و دوره‌ای دارای یک سبک شخصی منحصر به فرد همچون حافظ و سعدی می‌باشد. آقای شادمهر بیان نمود که عارف نامدار ایرانی مختومقلی فراغی   ضمن دارا بودن هویت قومی ایرانی  منجر به ترویج افکار ان در کشورهای همایسه گردیده است که این روز را ارج می‌نهند.

در این همایش هم‌چنین آخوند خوجملی مشاور  استاندار گلستان در امور اهل سنت نیز ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از دست اندرکاران این همایش اظهار داشتند  الحمدا... ما در ایران اسلامی و در گلستان در سایه الطاف الهی و معمار کبیر انقلاب توسط امام راحل و در ادامه خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری و وجود مسئولین وحدت آفرین   در گلستان تشیع و تسنن،   فار س و ترکمن،   بلوچ و سیستانی،  در کنار یکدیگر با وحدت و همدلی مسالمت آمیز   زندگی می‌کنند. ایشان ضمن اشاره به برگزاری این مراسم در 14 نقطه از استان   گلستان به عنوان سرزمین برادری یاد کردند.  آخوند خوجملی هم‌چنین اظهار داشتند به عقیده بنده مختومقلی نه یک شاعر بلکه ایشان یک عالم بزرگ، قرآن شناس و مفسر بودند. در این برنامه،  علاوه بر رونمایی از نخستین مجموعه پوستر مختومقلی فراغی،یک جلد کتاب از طرف بنیاد مختومقلی فراغی با عنوان دیوان مختومقلی فراغی به سفیر ترکمنستان و یک جلد دیگر به سرکونسولگری کشور ترکمنستان در مشهد مقدس اهدا گردید .

در این مراسم ابعاد مختلف اشعار مختومقلی مورد بررسی قرار گرفت و هم‌چنین مهمانان از نمایشگاه حرکت دانشجویان دانشگاه گنبدکاووس که به همت انجمن‌های علمی این دانشگاه برپا گردیده بود، بازدید نمودند.